Sekilas pandang, tersentuh hati

12:41 AM


Entah mengapa aku sangat sedih, bercucuran air mata.. secara tiba-tiba aku teringatkan Ras yang sedang bergelut dengan sakitnya, aku tak sanggup memang aku tak sanggup melihat Ras menempuh segala dugaan itu , aku mengingatikan Ras agar terima apa saja keputusan dari doktor, oh!! mengapa aku menangis persis budak kecil sambil menadah tangan memohon agar Allah jauhi Ras dari sebarang sakit yang merbahaya. Ras terlalu istimewa buat ku mungkin juga kerna dia seorang gadis yang lembut dan pandai mengambil dan menghormati sesama insan lain.

Tika Ras duduk di kerusi luar rumah, aku datang menjengok nya, " Ras , mengapa dengan wajah tu, aku lihat lain sekali cahaya wajah Ras , yang berwarna kehitaman", aku lihat dibawah kelopak matanya agak pucat. " Ras nanti jumpa doktor ok, kamu kurang sihat, nampak letih dan tak bermaya". Ras mengangukkan kepalanya. Tiga hari selepas hari itu, aku diberitahunya bahwa Ras telah ditahan di hospital kerna sakit, dah aku jangka semua itu akan terjadi semenjak itu hampir tiap hari aku menangis bila teringatkan Ras , aku tidak mahu apa-apa terjadi pada dirinya. aku tidak mahu Ras yang masih muda akan mengharungi semua itu, Ras anak yang baik, Ya allah berilah kekuatan pada Ras dan sembuhkanlah sakitnya. Percayalah , yakinlah akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti. Kuatkan iman mu Ras, percayalah pasti ada hikmah disebalik kejadian yang menimpa mu .

Aku menanya hal Ras pada Ferhad "bagaimana keadaan Ras ? ", dia nampak letih dan tak bermaya.Aku terdiam , termenung sejenak tapi aku sedari meleleh air mata, Ya Allah mengapa ini semua harus berlaku ? mengapa??? mengapa ??? . aku teringat mesranya aku ketika bersama Ras, sama-sama mencari langsir untuk keperluan raya adakala aku sama-sama membuat kuih raya . Sedih bila terkenang semua itu. Malam tahun baru yang lalu Ras duduk disisi aku sambil melihat tiruan salji turun di hotel itu, tengok tu Ras seolah2 kita berada di tengah kota London yang diliputi salji ." Ras senyum saja", Aku perhatikan Ras makannya sedikit dan kelihatan lemah dan tidak secergas dahulu. Aku perhatikan Ferhad melayan Ras bagai seorang puteri, sangat gentleman. Aku bangga dengan Ferhad. Aku tahu Ras sangat menyayangi Ferhad dan aku tahu kehidupan Ras amat sepi . Ras sering kesepian.

Kadangkala kita tidak menjangka apa akan terjadi?? hanya Allah sahaja yang ketahui dan pada Allah jua kita memohon perlindunganNya.


Ya Allah! aku tidak mahu kehilangan seorang lagi yang amat aku sayangi..

You Might Also Like

0 comments

Subscribe