Permulaan Yang Baik Buat Satu Jaminan

3:56 PM


Sekelumit coretan buat ibu...

Ibu….Aku melihat ibu menyekah peluh dan air mata untuk kesekian yang luruh..

Bagimu……malam-malam terlalu panjang untuk dilewati terkadang ibu tersentak dari tidurmu, Aku melihat ibu meraba dalam nestapa yang pilu.. ibu tatap WAJAH anakmu walaupun ibu dalam kesilauan cahaya . dari satu sudut aku hanya perhatikan gerak mu,aku renung wajah mu ibu..hatiku bagai di koyak2 bagai dihiris2...sedih , pilu melihat keadaan mu dalam hati mu pasti mengharap belaian dari anak2 ... aku tahu ibu pungut dan kumpulkan sekeping demi sekeping hatimu yang berserakan ....kekadang hati mu pasti tercuit melihat keletah anak2 mu ..?Mungkinkah aku dapat mengubati sebongkah kekecewaan yang bersemayam di ruang hampa matamu?

Ibu……Separuh dari nafas mu telah engkau lewati, Namun, aku masih saja mematung disini.Masih seperti ini ,ibu larut dalam duka yang berpanjangan.Sedihmu yang tak behujung dan kecewamu yang tak bertepi, tetap saja tak sanggup untuk ku selami.meskipun aku telah puluhan tahun merenda kasih mu yang hakiki….ya ibu biar aku suapkan makan buat mu..agar kau terhibur dengan cara ku.. biarku sajikan apa saja selera mu...yang pasti ibu terhibur dengan layanan anak mu ini...ku tahu sisa sisa hidup mu bukan untuk kesenangan dunia tapi sisa sisa hidup mu untuk bersama anak-anak mu .. aku dapat rasa ibu ..itulah mahu mu.. sekarang akan ku berikan kasih sayang dan belaian..masih ku ingat pesan ayah satu ketika dulu.."ingatlah apa pun dia ibu kamu... ibu kamu.......

You Might Also Like

0 comments

Subscribe