Colombia bersama nenda !

8:56 AM



Dingin pagi itu memberi inspirasi dan ketenangan, menanti debaran tuk menatap wajah sicomel , "operasi harus dilakukan segera 'doktor memberitahu aku dan Ross , Ross yang berasa disisiku kelihatan muram, mungkin Ross tidak dapat membendung kebimbangannya, aku faham perasaan hati seorang ibu, aku pula bersemangat menanti kehadiran insan pertama dalam hidupku, yang memberi anugerah gelaran nenda.Gelaran yang ku nanti-nantikan, aku bersedia menghadapti segala kemungkinan mungkin juga kerna aku telah banyak melalui liku-liku hidup yang berduri melalui dugaan antara hidup atau mati kerna itulah yang menjadikan aku insan tabah dan bersedia dalam apa jua yang mendatang walaupun ombak menghempas bumi, insya'Allah. Setelah menjadi ikatan kekeluargaan bersama Ross, inilah kali pertama aku dapat bermesra dan rapat dengan Ross, wanita yang berwatak lembut sopan dan ayu . Bersamanya banyak yang aku luahkan pengalaman hidup bukan apa sekadar menjadikan teladan dan iktibar.

Minit demi minit berlalu, kami duduk di Cafe menunggu dengan penuh debaran sambil berdoa dan berserah. Sejuk juga hari ini , cuaca yang redup berbeda dari negeri lain memang istimewa bagiku , fenomena ini disebabkan hujan sepanjang masa. Suasana yang tenang dan udara yang sejuk menjadikan aku lebih relaks, tiba-tiba kelihatan doktor datang menerjah , "dah lihat baby?" kami berpandangan, " oh! dah selamat? jawabku ringkas, " Ya ada di bilik " jawab doktor, aku memanjatkan rasa syukur, alhamdulilah. kali pertama aku memandang bayi comel yang sedang membuka mulut seperti mencari sesautu, saat itu juga terpapar memori ketika melahirkan anakku. Memori yang indah itu hingga kini aku tersimpan kemas di sanubari.

Colombia mencatat sejarah buatku , 'Aishah Azharah' pengikat kasih sayang. Syukur pada Tuhan Yang Maha Pencipta! jam 1.09tgh, 17hbDec 2011 tarikh keramat buat ku, aku bergelar nenda dan kini ku mengira waktu bilakah pangilan itu akan ku dengar dari mulut sicomel , buah hatiku.

Sesekali aku mencuri memandang wajah anakanda ku untuk melihat gelagatnya setelah bergelar ayahanda, anakku yang senantiasa senyum melirik tiap kali menatap wajah bayi kecilnya, nun jauh di lubuk hati dapatku rasakan akan kebahagianya. Ahamdulilah aku tumpang gembira untuk nya. Sesungguhnya aku akui dia anak yang baik terhadap keluarga dan dia juga pelindungku.

"Mama, mungkin nama anak ini nanti akan di beri nama Aishah" tiba-tiba Az berkata , tergamam aku seketika , nama seperti yang aku angan-angankan tujuh hari yang lalu, "Ohh, cantik nama Aishah tu, mama suka dengan nama itu, baru minggu lepas aku berangan-angan untuk memberi cadangan untuk diberikan nama Aishah itu, sehati dan sekata nampaknya. Hajatku tercapai, dan akhirnya setelah berbincang dan mendapat kata sepakat nama Aishah di gabungkan menjadi 'Aishah Azharah' alhamdulilah. Semoga 'Aishah Azharah' menjadi seorang insan yang mulia .

Esoknya, aku di beritahu anak kecil itu perlu ditahan untuk beberapa hari, aku pandang ibunya nampak sugul, sedikit sebanyak aku memberi semangat padanya, " tidak mengapa, biarlah kalau doktor buat pemeriksaan lebih terperinci, dulu pun anak mama ditahan beberapa hari" Aku tahu hati ibu mana yang tidak bimbang, hati ibu mana yang tidak rungsing.

Senja hampir tiba, aku harus pulang kerna banyak urusan.

Kenangan bersama Ross dan keluarganya menjadi kenangan manis buat selamanya. Kemesraan antara aku dan keluarga Ross menunjukkan betapa kami saling hormat menghormati. Aku yakin dengan ikatan mesra yang terjalin dapat mengeratkan ikatan persaudaraan, insya'Allah.

You Might Also Like

0 comments

Subscribe