Ayah bertahta dijiwa ku

10:01 PM


...dah lama ayah meninggalkan aku dan keluarga . Memori itu masih segar dalam ingatan, saat ayah dimasukan ke hospital, saat aku disisi ayah di hospital , saat itu ayah sudah tidak boleh berkata-kata ayah hanya mampu memegang tangan dan mengusap jari jemariku.., sesekali ayah mengeluarkan bunyi seperti memanggil. Aku tahu ayah mahu aku teruskan membaca Al Quran, aku tahu ayah mahu mendengarnya, hinggalah subuh hari aku terlena disisi ayah.

Ayah telah mendidik dan mengasuh anak-anaknya dengan baik sekali, kelembutan ayah , keramahan ayah sikap ayah yang suka membantu sesama insan telah menjadikan contoh yang terbaik pada anak-anak ayah dan aku tahu segalanya telah bertahta dalam diri jiwa ini. Ku pandang wajah ini , ku lihat prilakuku seolah-olah ayah hidup bersamaku . Ayah bekalkan yang baik-baik sepertimana semasa ayah hidup dulu, ayah disenangi kawan dan masyarakat. Dan warisan itu akan ku perturunkan pula pada anak-anak , biar mereka tahu erti sebuah penghormatan yang harus dipupuk dalam diri agar kita akan disenangi, disayangi kawan dan masyarakat seperti ayah.

You Might Also Like

0 comments

Subscribe