Gelagat manusia?

2:34 AM

....kalau kita nak tahu siapa saudara kita siapa kawan dan siapa lawan atau musuh??? masa kita menghadapi kesusahan mereka akan bersama kita maka merekalah sebenar-benarnya saudara kita. Manusia ni memang begitu selalunya jika saudara susah ia akan lari tapi kalau saudara senang .. mulalah .alahai bodeknya ..setinggi gunung melangit..aku suka perhatikan manusia apalagi gelagat mereka....tak kira siapa.

...aku nak share bersama Aura Dya ni, bukan apa untuk renungan bersama , mungkin juga ada manfaatnya ...ada satu keluarga yang berimej bertudung likup tapi tiada kesabaran dalam menunggu satu pesanan makanan., si anak yg berumur lima, sepuluh tahun dan dua belas tahun begitu juga ayah dan ibu menghentak meja hanya lewat mendapat pesanan. Aku melihat sendiri kejadian itu didepan mata ku sendiri dalam hati aku menangis melihat perilaku tersebut bagaimana si anak kecil pun sudah pandai memberontak ,menghentak meja seperti seperti yang lain-lain , setelah pesanan mereka perolehi anak yang lebih dewasa menuju ke kaunter memohon maaf di atas sikap yang kurang ajar dari keluarganya. .. " Cik maafkan kami, maafkan bapa saya di atas keterlanjuran sikap yang kurang baik tadi" aku menangis dalam hati ada juga segelintir manusia begitu..arghhhhhh..kalau nak cerita apa terjadi disekeliling kita dari keluarga 69 pun tak tercerita oleh ku..dari si tanggang moden pun ada... si anak durhaka pun ada...apa yang aku temui, alami, hadapi biar ia menjadi iktibar buat diriku, pada saudara masa senang ..ingatlah langit tidak selalu ceria.


**Barangsiapa mampu menasihati dan membimbing dirinya sendiri, maka Allah akan selalu memelihara dan menjaganya.


"Tuhanku aku tidak layak
untuk syurgaMu,
tetapi aku tidak pula
sanggup menanggung
siksa nerakaMu
dari itu kurniakanlah
ampunan kepadaku
ampunkanlah dosaku
sesungguhnya Engkaulah
pengampun dosa-dosa besar.
"

You Might Also Like

0 comments

Subscribe